fredag den 3. maj 2019

Didaktik

De traditionelle læringskulturer på de tekniske skoler er under pres.
Betingelserne og rammerne for lærer og elever i skolerne og på praktikstederne, har gennem de sidste 15 år ændret sig dramatisk. Skolens didaktiske metode til at undervise på er dog stadig præget af megen en til en undervisning, især når eleverne skal lære noget nyt, som at benytte cnc teknologi til at lette arbejdsprocesserne i opgaveløsningen. Her er den enkelte lærer ofte bundet til at hjælpe enkelt individer. Denne måde at undervise på kan være hensigtsmæssig for den enkelte elev, da vi ved at samspillet mellem lærer og elev er vigtig for elevens motivation. Men er metoden også den bedste?
De vilkår, at der er mange elever til en lære, gør det svært for læreren at nå alle  elever. Der er med alt sin tydelighed brug for systemer der minimerer, en til en undervisning, for både at tilgodese læreren men i særdeleshed det enkelte individ.
Hvad ville der ske hvis eleverne blev en aktiv medspiller, så det ikke alene var lærerens beslutning, at dikterer de didaktiske metoder i klasserummet. Det kan for eksempel ske via feedback fra eleverne: Feedbacken kan ske i et åbent forum på nettet, således kan alle elever sige deres mening, samt læse og kommenterer på andres meninger. På den måde kan der skabes et miljø som tilgodeser elevernes, opfattelse af god og forståelig undervisningen, og derigennem præge didaktikken i en mere elevpræget tilegnelsesform.
På den måde er der grobund for at få udryddet, den gamle mesterlærer metode hvor den enkelte leves viden kom fra læreren. Det er ikke et forsøg på at lægge ansvaret fra læreren og over på eleverne men for at inddrage alle i fælles praksis ( praksis betyder at deltage i ). Læreren en slags facilitator for undervisningen, rammesætteren.
Der er dog i denne form indbygget den svaghed, at elever med skrive og læsevanskeligheder ca. 13% (ELYK rapport) ikke bliver tilgodeset, så for de elever, er det afgørende for deres motivation at, der findes en anden metode. Der er i dag kommet en række hjælpemidler som elever med læsevanskeligheder kan benytte sig af, det er dog min opfattelse at de færreste elever på den skole jeg underviser på har adgang eller kendskab til disse hjælpemidler. Jeg har desværre ikke kompetence til at hjælpe.
Tilbage til interaktionen mellem elev, elev, lærer.
Det vil være en tilsnigelse at hævde, at det er motiverende, at hente sin viden via en instruktionsvideo, der er lavet af en lærer og lagt bag en QR kode, men det er en måde, hvorpå hver elev selv kan opstarte cnc maskinen, uden at stå i alenlange køer for at få lærerens sparsomme tid. På den måde er der grobund for at flere elever er motiverede til at tilgå maskinen, og ved at eleverne giver feedback til et åbent forum, er det måske muligt at forbedre/ ændre videoerne for bedre forståelse.
Samtidig er der den gevinst at eleven, får den information eleven har brug for når eleven har brug for til tiden.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar