onsdag den 8. maj 2019

undervisnings differentiering

Undervisnings differentiering i mit til tilfælde over opgavers forskellighed, sværhedsgrader og den måde jeg hjælper til opgaveløsningen. På den måde vil jeg mene at undervisningen er tilpasset eleven, og ikke eleven der er tilpasset undervisningen.
Undervisningen er en blanding mellem aktiv undervisnings form hvor undervisningen tilpasses læringsrelevante forskelligheder. Undervisnings differentiering  er et forsøg på at optimerer læringsudbyttet for alle. og proaktivt hvor det er hensigten at finde den enkelte elevs præstationsgrænse.
I mit undervisnings univers, gælder det ikke om at tilrettelægge særlige forløb til enkelt elever, men at støtte eleverne til at blive lige så dygtige de kan. Det kan ske på mange forskellige måder.
Hos os på teknisk skole, møbelsnedkerlinien har vi eleverne på hoved forløbene i 5 uger, fordelt således: 1 uge teori, tegning osv. samt 4 uger i praktik.
Der vil i den første uge være stor vægt på tegningsdelen da eleven efterfølgende skal fremstille det de har tegnet. Efterfølgende 4 uger er så selve produktionen, hvor eleverne bliver introduceret til forskellige maskiner.
Alle hoved forløbene er skruet sådan sammen, at der er en række opgaver eleverne skal igennem. Der er dog valgmuligheder på hver forløb, valgmulighederne er af en karakter der muliggør differentiering i sværhedsgrad, således kan læringen gennemføres i elevens nærmeste udviklingszone (Vygotsky)
Det er op til den enkelte elev i samråd med læreren at vælge en opgave hvor den enkelte elev oplever at stoffet har en tilpas sværhedsgrad. Alle opgaver er tildels forudbestemt, således at der er taget hensyn til diverse læringsmål og maskiner de skal igennem, men den enkelte elev må gerne ændre på design. På den måde vil det opleves som elevens eget projekt, og motivationen vil være intakt. Jeg er stadig overbevist om at motivation er den største drivkraft hos mennesker. Så kan man kalde det elevstyret eller lærerstyret, elever lærer forskelligt, der findes elever der bedst lærer ved lille lærer involvering og så er der elever der lærer ved stor læreinvolvering.
Det kan være svar på.
Hvad: Det der skal læres ( udstukket af snedkernes uddannelse)
Hvorfor: For at kunne begå sig som møbelsnedker
Hvordan: Læs ovenstående

( Kolb )
Illeris:


Den undervisningsdifferentiering der sker i klassen sker via den indre differentiering da det sker inden for den samme undervisningsramme.
Der i opgaveformuleringen indbygget en differentiering 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar