Hvordan skabes der nær transfer?
Hvordan inviteres den resterende gruppe af elever, som ikke
er motiveret for at anvende cnc. teknologi med i fællesskabet omkring cnc
maskinerne. Selv om den enkelte elev ikke er vant til at anvende cnc teknologi,
og den nære transfer kan være svær at genkende, da de tekniske faciliteter på
praktikstederne ikke er til stede, Det er vigtigt at få elevens øjne op for denne
teknologi da deres job ellers forsvinder anden steds hen,
Måske er vi som lærer
ikke dygtige nok til at forklare eleverne hvad det vil sige at være
møbelsnedker i dagens Danmark. Hvordan sikre jeg at det eleven lærer på skolen
også bruges på arbejdspladsen og omvendt. Er det muligt forsat, at udvikle
motivation hos eleverne, således at der indtænkes mål for egen læring og
samtidig flyttes grænser for elevens selvopfattelse af at være møbelsnedker.
For det skal kunne give mening, at anvende cnc teknologe skal
det være klart for eleven, hvorfor det er så nødvendigt. Her vil der for mange
elever være tale om fjern transfer, da der ikke forefindes cnc teknologi på
praktikstedet, vi kender det måske fra os selv, da vi gik i skole. Vi havde en
bred vifte af forskellige fag, nogle mere spændenede end andre, og ofte spurgte
vi os selv om hvorfor skal jeg lære om netop dette emne, jeg var i hvert tilfælde
ikke i stand til at koble det lærte med den virkelighed der senere mødte mig år
senere. Samme udfordringer vil der være for nogle elever. At forstå vigtigheden
i cnc teknologe og inddrage sig selv i denne kontekst. Jo tydeligere budskabet
er jo større chance er der for at budskabet forstås, og bliver meningsdannende
hos den enkelte, så eleven undgår at uddanne sig til en virkelighed fra i går, men
kan se sig selv i en mere nutidig kontekst, hvor møbelsnedkeri i dets
oprindelse er en døende branche.
Tiltro til egen evner kræver selvtillid.
En forudsætning for transfer er, at man har lært det der
skal anvendes. At man har lært det så godt at man kan anvende det. Træning i at
se nødvendigheden i at anvende cnc teknologi fremmer transfer klimaet. Og jo
mere eleven øver sig desto større er chancen for at eleven lærer stoffet, her
har underviseren en positiv indflydelse på transfer (Nijman et al.,2006) Hvis undervisningen er
tilstrækkelig positiv kan det være med til at nedbryde og overvinde nogle
barrierer. Og hvis dette opstår kan
eleven bruge det lærte i nye sammenhænge. Underviserens støtte i
læringsporcessen giver øget transfer (Cromwell og Kolb,2002.) Sammenhængen er
indirekte, idet underviseren påvirker transferklimaet, accepterer vigtigheden
af cnc teknologi, men overdreven støtte vil opfattes som utidig indblanding og have
negativ indvirkning på transfer. Med instruktions videoer er der en konkret
anvendelssammenghæng og videoen vil være med til at muliggøre en nær transfer,
da sted og tid sammensmeltes. Det vil være op til den enkelte, om instruktion
ved maskinen er nødvendig, da instruktionen også er blevet videreformidlet i
teorilokalet. På den måde tilgodeses den elev der har forstået stoffet, og
gerne vil klarer sig selv, motivationen vil her ligge i at eleven er delvis
selvkørende. Lærerens tid kan således bruges bedre ved elever der har mere brug
for en til en undervisning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar