tirsdag den 14. maj 2019

Transfer


Hvordan skabes der nær transfer?
Hvordan inviteres den resterende gruppe af elever, som ikke er motiveret for at anvende cnc. teknologi med i fællesskabet omkring cnc maskinerne. Selv om den enkelte elev ikke er vant til at anvende cnc teknologi, og den nære transfer kan være svær at genkende, da de tekniske faciliteter på praktikstederne ikke er til stede, Det er vigtigt at få elevens øjne op for denne teknologi da deres job ellers forsvinder anden steds hen,
 Måske er vi som lærer ikke dygtige nok til at forklare eleverne hvad det vil sige at være møbelsnedker i dagens Danmark. Hvordan sikre jeg at det eleven lærer på skolen også bruges på arbejdspladsen og omvendt. Er det muligt forsat, at udvikle motivation hos eleverne, således at der indtænkes mål for egen læring og samtidig flyttes grænser for elevens selvopfattelse af at være møbelsnedker.  
For det skal kunne give mening, at anvende cnc teknologe skal det være klart for eleven, hvorfor det er så nødvendigt. Her vil der for mange elever være tale om fjern transfer, da der ikke forefindes cnc teknologi på praktikstedet, vi kender det måske fra os selv, da vi gik i skole. Vi havde en bred vifte af forskellige fag, nogle mere spændenede end andre, og ofte spurgte vi os selv om hvorfor skal jeg lære om netop dette emne, jeg var i hvert tilfælde ikke i stand til at koble det lærte med den virkelighed der senere mødte mig år senere. Samme udfordringer vil der være for nogle elever. At forstå vigtigheden i cnc teknologe og inddrage sig selv i denne kontekst. Jo tydeligere budskabet er jo større chance er der for at budskabet forstås, og bliver meningsdannende hos den enkelte, så eleven undgår at uddanne sig til en virkelighed fra i går, men kan se sig selv i en mere nutidig kontekst, hvor møbelsnedkeri i dets oprindelse er en døende branche.

Tiltro til egen evner kræver selvtillid.

En forudsætning for transfer er, at man har lært det der skal anvendes. At man har lært det så godt at man kan anvende det. Træning i at se nødvendigheden i at anvende cnc teknologi fremmer transfer klimaet. Og jo mere eleven øver sig desto større er chancen for at eleven lærer stoffet, her har underviseren en positiv indflydelse på transfer (Nijman et al.,2006) Hvis undervisningen er tilstrækkelig positiv kan det være med til at nedbryde og overvinde nogle barrierer.  Og hvis dette opstår kan eleven bruge det lærte i nye sammenhænge. Underviserens støtte i læringsporcessen giver øget transfer (Cromwell og Kolb,2002.) Sammenhængen er indirekte, idet underviseren påvirker transferklimaet, accepterer vigtigheden af cnc teknologi, men overdreven støtte vil opfattes som utidig indblanding og have negativ indvirkning på transfer.Med instruktions videoer er der en konkret anvendelssammenghæng og videoen vil være med til at muliggøre en nær transfer, da sted og tid sammensmeltes. Det vil være op til den enkelte, om instruktion ved maskinen er nødvendig, da instruktionen også er blevet videreformidlet i teorilokalet. På den måde tilgodeses den elev der har forstået stoffet, og gerne vil klarer sig selv, motivationen vil her ligge i at eleven er delvis selvkørende. Lærerens tid kan således bruges bedre ved elever der har mere brug for en til en undervisning. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar